Zabawy aktywizujące jakie stosuję w swojej pracy jako nauczycielki przedszkola wpływają na polisensoryczną stymulację dzieci i przyczyniają się do ich rozwoju umysłowego.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z WYKORZYSTANIEM ZABAW AKTYWIZUJĄCYCH
Temat: W zaczarowanej bajkowej krainie
Cel ogólny: stworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela.
Cele szczegółowe: – wzbogacanie słownictwa, – wprowadzenie w świat fantazji, – kształcenie wrażliwości zmysłowej, – reakcja ruchowa na dany sygnał, – przeżywanie radości w rytmicznej zabawie z dźwiękami i słowami, – integracja grupy, – wyrażanie pojęć w ruchach, – rozwijanie kreatywności ruchowej.
Metody: – zadań stawianych do wykonania, – aktywizujące, – pedagogika zabawy.
Formy pracy: praca z cała grupą.
Pomoce: chusta animacyjna (lub duże prześcieradło),tunel z materiału (lub obręcze), rurki do picia napojów, dowolny napój owocowy, pacynka karzełka, laski gimnastyczne(mogą być zwykłe kije), nagranie skocznej muzyki.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie piosenką „Dzień dobry”. 2. Przedstawienie historii karzełka (karzełek wypadł z ostatnio czytanej książki i nie wie, z jakiej ani jak się nazywa). 3. Zabawa Fiku –miku – Wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu na krzesłach. Krzeseł jest o 1 mniej niż uczestników. Jedno z dzieci wychodzi z pomieszczenia. W tym czasie wszyscy decydują, kto ma być „Fiku–mikiem”. Uczestnik z powrotem wraca do Sali i pozdrawia każdego w kręgu po kolei, podając mu rękę i mówiąc: „Dzień dobry jak się nazywasz?”, na co każdy wymienia swoje imię. Podczas pozdrowienia osoby „Fiku–mika”, wszyscy podskakują i szukają sobie innego miejsca. Uczestnik, który teraz nie znalazł wolnego krzesła, jest następnym „Fiku–mikiem” w nowej rundzie. Po kilku rundach nauczycielka pyta karzełka, czy przypomniał sobie jak się nazywa. Na co karzełek odpowiada, że nie i że dzieci muszą mu pomóc. Zaprasza dzieci do Karzełkolandii. 4. Przemiana w karzełki – zabawa Szedł raz karzełek w trawie –Dzieci schylają się, kładą ręce na kolanach, wykonują małe kroczki oraz inne ruchy zgodnie z tekstem.
Szedł raz karzełek w trawie: tak, tak, tak, Do noska mu sięgała: tak, tak, tak
I podniósł lewą nogę: tak, tak, tak Na prawej nodze stanął: tak, tak, tak
Na jednej nodze stoi i skacze dookoła Na raz, dwa, trzy – plum, bęc leży. 5. Przejście przez tunel do Karzełkolandii. 6. Zabawa Telefon do naczelnego karzełka – Dzieci siedzą na podłodze jedno za drugim. Prowadzący rysuje na plecach ostatniego dziecka różne znaki, które on przekazuje swemu sąsiadowi a ostatnie dziecko karzełkowi. Ten odpowiada, czy książka może być w tym miejscu. Po kilku rundach karzełek potwierdza, że książka może być u olbrzymów. Muszą, więc udać się do krainy olbrzymów Olbrzymolandii. 7. Przemiana w olbrzymów. Dzieci chodzą w kręgu i wymawiają tekst. Wymienione dziecko prezentuje ruch, który naśladują pozostali. Byliśmy z olbrzymami, za siedmioma górami. I……(imię dziecka), chce nam pokazać,, jak olbrzymem można się stawać? 8. Przepłynięcie olbrzymiego morza – zabawa z chustą animacyjną. 9. Prowadzący mówi, że widzi jaskinię. Może mieszka tam olbrzym, którego możemy zapytać gdzie jest książka z bajkami. Zabawa Olbrzym w jaskini – Jeden z uczestników siedzi pod chustą animacyjną jako olbrzym. Inni stoją przed nim i wołają: −Olbrzymie czy jeszcze śpisz? −Tak! −Jak długo jeszcze? −Do godziny…! Po odliczeniu czasu zegarowego olbrzym wychodzi i łapie uczestnika, który w następnej rundzie będzie olbrzymem. 10. Odczytanie listu od olbrzyma ukrytego w butelce. Prowadzący rozwija kartkę ukrytą w butelce, ze wskazówką gdzie trzeba szukać książki (rysunek czarownicy). 11. Przemiana w czarownice Picie czarodziejskiego napoju i rozdanie lasek. 12. Przejście po zwalonym pniu (ławeczce) do krainy czarownic. 13. Taniec na miotłach (laskach) przy dowolnej muzyce. 14. Ułożenie z lasek domku czarownicy. 15. Zabawa W lesie stoi domek czarownicy – Prowadzący mówi tekst: Czarownica mała w lesie zamieszkała. Bajki przechowuje, gości oczekuje. Puk, puk, puk, kto tam może wejść. Jedno z dzieci siedzi w środku domku jako czarownica. Drugie cichutko podchodzi do niego i puka je w plecy mówiąc: „Puk, puk, puk, kto tam może wejść?”. Czarownica musi odgadnąć imię dziecka, które następnie odgrywa rolę czarownicy. 16. Karzełek mówi, że czarownica powiedziała, iż wie gdzie jest książka z bajkami – mianowicie u starego czarownika, który ją ukrył tutaj w ciemnym lesie. 17. Zabawa Czarownik Trzęsibródka Prowadzący mówi tekst: Ciemnym jodłowym lesie mieszka czarownik stary. Głową swą trzęsie i trzęsie, gdy czyni swe nowe czary. Ogniu, ogniu rozpal się, rozgrzej garnek mój. Czarodziejska różdżko tańcz, aż ukaże się…. – W wielkim garze ukryte są różne przedmioty. Dzieci kolejno podchodzą do garnka i przedstawiają pantomimicznie schowane w nim przedmioty. Zabawa trwa tak długo, aż jedno z dzieci odkryje książkę z bajkami. 18. Osoba kierująca zabawą oznajmia karzełkowi, że nareszcie znaleźliśmy książkę z bajkami. Teraz na pewno znajdziesz bajkę, z której wypadłeś, a także swe imię. 19. Podziękowanie karzełka, pytanie, która przygoda najbardziej się dzieciom podobała i w nagrodę rozdanie cukierków.
Opracowała Ewa Kędziorek
|